Je komt er bijna niet onderuit, reviews over jouw webshop, bedrijf, horeca of event. Goed of middelmatig, een review verhoogd je kans op goede rankings online.

Het belang van reviews

De grote rol van reviews

Reviews, zowel positieve als negatieve, spelen een essentiële rol bij het online zoeken. Ze helpen de onzekerheid van de klant te verkleinen door ervaringen van anderen te delen, wat cruciaal is bij het overwegen van een eerste aankoop in jouw webshop, in zee te gaan met je bedrijf, eten te bestellen bij je restaurant of je event te bezoeken.
Negatieve reviews zijn niet alleen onvermijdelijk, maar bieden ook waardevolle inzichten. Ze signaleren naar potentiële kopers, bezoekers of klanten, dat jouw reviews authentiek zijn, wat bijdraagt aan het vertrouwen in jouw merk. Bovendien geven ze je de kans om te laten zien hoe je met klachten omgaat, wat kan resulteren in verbeterde klanttevredenheid en loyaliteit. Door actief te reageren op en te leren van zowel positieve als negatieve feedback, kun je je productaanbod en klantenservice verbeteren, wat leidt tot een sterker merk en een betere koopervaring.

Bedenk goed dat zoektermen gretig worden aangevuld met 'X.. review' bij het zoeken. Mensen willen graag vergelijken en lezen wat anderen hebben ervaren en hoe zij erover denken. Kijk maar ook eens op YouTube hoeveel unboxing en reviews kanalen er wel niet bestaan en hoe goed deze worden bekeken.

Google en lokale business

Tegenwoordig zoekt vrijwel iedereen op zijn of haar telefoon naar locaties, restaurants en winkels. Als je zoekt op ‘Sushirestaurant’ krijg je zeer waarschijnlijk sushirestaurants te zien bij jou in de buurt.
Je ziet gelijk een hele lijst voorbijkomen waar vooral de gele sterren direct opvallen. Als mensen reviews achterlaten stijg je automatisch mee in de ranking op Google en de hoogte bij deze zoekresultaten. Google ziet reviews ook als unieke content. Voor Google is het belangrijk dat er genoeg informatie over jouw bedrijf beschikbaar is. Als mensen reviews bij jouw bedrijf plaatsen, heeft Google meer unieke informatie. Daardoor kan er een betere schatting gedaan worden naar de kwaliteit van jouw bedrijf. Dit heeft natuurlijk weer invloed op de rankings in Google.

In de enorm groeiende online wereld, is het belang om je kop boven het maaiveld uit te steken

GVR Media

Actie en reactie

Daarnaast geven de meeste reviewplatforms, waaronder ook die van Google zelf, de mogelijkheid om op reviews te reageren. Benut deze kans effectief. Je hebt hier de ruimte om een persoonlijke reactie te geven en er wellicht relevante zoekwoorden in te verwerken. Zo laat je Google zien dat je jouw klanten en de ervaringen van deze klanten belangrijk vindt.

Streef niet naar perfectie...

Hoewel een score van 5/5 natuurlijk superfijn is, is het misschien toch niet de beste score die je kunt hebben. Uit onderzoek is gebleken dat een middelmatige review vaak overtuigender is dan een extreem positieve of negatieve review. Vooral als er al erg veel positieve reviews zijn, heeft een matige review meer impact. Simpelweg omdat de plaatser daar waarschijnlijk beter bij heeft nagedacht.
Hier moeten we wel de kanttekening bij plaatsen dat het niet in iedere situatie een gewenst resultaat geeft. Het is namelijk heel afhankelijk van hoe de lezer zich op het moment van het lezen van de reviews heeft opgesteld. Om deze reden is dus openlijke interactie met de matige reviews van enorm belang, niet alleen om te laten zien dat je betrokken bent maar dat er ook actie wordt ondernomen als een klant of bezoeker ontevreden.

Alls waar we het hierboven hebben gehad, is natuurlijk niet één op één te kopiëren naar elk soort bedrijf. Daarom is het van belang goed na te denken over jullie misschien en wat jullie graag willen bereiken. Vanuit die gedachte kan je dus eventuele kuezes maken over wat het beste bij jullie past.